Let's talk!

Watch Out: How آزمون neo Is Taking Over and What to Do About It

  • click to rate

    تست نئو که بر اساس مدل 5 عامل بزرگ شخصیت (Big Five) طراحی شده است یکی از معتبرترین و بهترین آزمون های روانی حال حاضر در دنیا می باشد. این تست به واسطه سادگی و جامعیتی که دارد خرید تست نئو کابرد گسترده ای در زمینه های مختلف پیدا کرده است. در این مطلب می خواهیم درباره تست شخصیت شناسی نئو صحبت کنیم.

    تاریخچه تست نئو

    ایده تست نئو که تست شخصیت پنج عاملی یا BIG FIVE PERSONALITY TEST هم نامیده می شود توسط دو محقق آمریکایی به نام های ارنست توپز و ریموند کریستال در سال 1961 به منظور بررسی کاندیداهای شغلی مطرح شد. اما این ایده زیاد مورد توجه قرا نگرفت تا اینکه در اواسط دهه ۱۹۷۰، دو روان‌شناس به نام‌های پاول کوستا و رابرت مک‌کری تلاش کردند تا صفات گسترده موجود را در همه افراد شناسایی کنند. در سال ۱۹۷۸، کوستا و مک‌کری، ۳ ویژگی را که احساس می‌کردند تقریبا در همه ثابت‌اند، شناسایی کردند. دو مورد اول، روان‌رنجوریو برون‌گراییبودند. تجزیه‌وتحلیل دقیق بعدی، آنها را به ویژگی سوم رساند که آن را پذیرای تجربه بودننامیدند.

    آنها توانستند طیف وسیعی از افراد را با استفاده از این ۳ ویژگی شخصیتی آزمایش کنند و پرسش‌نامه «فهرست روان‌رنجوری، برون‌گرایی و پذیرای تجربه بودن» یا به اختصار«NEO-I» را به وجود آورند.

    این مطلب را هم از دست ندهید:

    تست هالند؛ استعدادیابی و هدایت شغلی

    تست MBTI

    تست استعدادیابی اوکانر

    در تمام اوایل دهه ۱۹۸۰، با استفاده از اطلاعات حاصل از مطالعه بالتیمور، کوستا و مک‌کری دو ویژگی شخصیتی دیگر را شناسایی کردند که برای همه مصاحبه‌شوندگان وجود داشت. این دو ویژگی موافقتو وظیفه شناسیبود.

    سپس این دو ویژگی به مدل موجود افزوده شد و نام آن را به‌عنوان تست شخصیت‌شناسی NEO تغییر کرد. این مدل در اوایل دهه ۱۹۹۰ تجدیدنظر شد تا زیرمجموعه‌های اضافی برای هریک از صفات را در بر گیرد. تا سال ۱۹۹۲، کوستا و مک‌کری نسخه‌ای از این تست با زیرمقیاس‌های اضافی برای عوامل اصلی منتشر کردند. و بر ای اساس «تست NEOتجدیدنظرشده» به آزمونNEO PI-R» » تبدیل شد.

    در اواخر دهه ۱۹۹۰، تحقیقات مقدماتی نشان داد